|
A rock
Vírus 2006.11.09. 16:56
Rocknaptár. Sajna nem találtam meg végig, ezért csatoltam hozzá egy kis törit is!:D
ROCKNAPTÁR
Január 19. 1943-ban ezen a napon született Janis Joplin. Dolly Parton 2003. január 19-én töltötte be az 57. életévét. Robert Palmer 54 éves lett, akinek egyik híresebb dala a Bad Case Of Loving You.
Január 20. 1965-ben ezen a napon halt meg Alan Freed, aki keresztapja és meghatározója a rock’n’ roll zenének. 1974-ben Stevie Wonder visszatért a színpadra és a zenéhez az 5 hónapig tartó kómából, amit egy autó-szerencsétlenség alkalmából kapott. 1967-ben Arthur Conley lemezre rögzítette a Sweet Soul Music című dalát.
Január 21. Edwin Starr, a Huszonöt mérföld című dal előadója 61 éves lett. Ezen a napon ünnepli születésnapját Richie Havens, aki betöltötte 62. életévét. Nevét a Here Comes The Sun című dalhoz köthetjük. 1939-ben született Wolfman Jack, akinek valódi neve Bob Smith. 1984-ben halt meg Jackie Wilson. 1966-ban George Harrison összeházasodott Patti Layla Boyddal.
Január 22. 1931-ben született ezen a napon Sam Cooke. Chubby Checker 2001-ben vendége volt a Fox TV stúdiónak. Ron Holden 1997-ben ezen a napon halt meg szívrohamban Mexikóban.
Január 23. 1978-ban Terry Kath a Chicago együttes tagja balesetet szenvedett, agyonlőtte magát. Brian Wilson a Besch Boys együttes tagja elvált feleségétől, Marilyntől 1979-ben. Richard Berry 1997-ben húnyt el, nevéhez fűződik a Louie Louie című dal.
Január 24. Neil Diamond 62 éves lett. Ray Stevens a 64. születésnapját ünnepli ezen a napon. Elvis Presley elkészítette a Teddy Bear hanglemezfelvételét 1957-ben. John Belushi, a Blues Brothers tagja 1949-ben született.
Január 25. Sam Cooke Chain Gang dalának felvételét készítette el 1960-ban. Etta James születésnapja, 65 éves. Bill Medley a Righteous Brothers tagja feltűnt az NBC-TV színpadán Cheers című dalával 1990-ben.
Január 26. Ezen a napon Jean Knight 60 éves lett. John Lennon megírta és felvette az Instant Karma című dalát 1970-ben. Patti Smith 1977-ben balesetet szenvedett, leesett a lépcsőkről és 22 lépcsőfok magasságából gurult le.
Január 27. 1919-ben született David Seville, a Witch Doctor című szerzemény előadója. 73 éves Bobby Blue Bland. Michail Jackson haja meggyulladt, amíg a Pepsi TV-ben reklámfilmet forgatott
1984-ben.
Január 28. Chris Kenner 1976-ban meghalt szívrohamban. 74 éves lett Mr. Acker Bilk. 1985-ben elkészíteték a We Are The World című dalt, amely bevételét a sztárcsapat az afrikai éhezőknek ajánlotta fel.
Január 29. 1994-ben egy autóbalesetben Mary Wilson (a Supremes tagja volt) megsebesült, fia pedig életét vesztette. 1979-ben az Emerson, Lake & Palmer együttes először szétvált. Paul Simon munkája egy musicalben szerepelt The Cape Man címmel, ezzel nyitották meg az előadást a Broadwayn 1997-ben.
Január 30. Phil Collins, az egykori Genesis szólógitárosa, énekese 52 éves lett. Marty Balin ezen a napon ünnepli 61. születésnapját. 1956-ban Elvis Presley átdolgozta és hanglemezre rögzítette a Blue Suede Shoes című dalát. Az Eagles együttes tagja, Glen Frey szerepelt a Miami Vice című sorozatban 1985-ben.
Január 31. KC vagyis Harry Wayne Sasey a KC & The Sunshine Band tagja és alapítója 52 éves lett. 1963-ban a 17 éves Neil Young a Winnipeg country klubban lépett fel életében először. 1970-ben televíziós filmet készítettek a Creedence Cleanwater Revival együttessel. 1963-ban megjelent a Beach Boys két új dala a Surfin’ U.S.A. és a Shutdown.
Február 1. 66 éves lett Don Everly , az Everly Brothers tagja. Ray Sawyer 66 éves lett. Rick James 51 éves ezen a napon. 1988-ban a Cars együttes tagjai búcsút intettek egymásnak.
Történelem
A "punk rock" kifejezés (melyből a "punk" kezdőt agy újoncot is jelent[1]) amely az 1960-as évek képzetlen gutár és ének alapú amerikai rock and roll zenekaraira utal (például The Standells, The Sonics, The Seeds), amelyeket gyakran "garázs rock" zenekarokként soroltak be. A kifejezés Dave Marsh rock zenei kritikustól származik, aki elsőként használta a ? and the Mysterians jellemezésére, az 1971 májusában, a Creem magazinban megjelent cikkében[2], az 1970-es években azonban számos más rock zenei újságíró is átvette. Például a gitárosként és kritikusként is tevékenykedő Lenny Kaye is felhasználta a hatvanas évek garázs rock együtteseivel és a pszichedelikus rock kezdetleges követőivel kapcsolatban. Lenny Kaye nem sokkal ezután Patti Smith avantgard költővel zenekart alakított, az elsőként, 1975-ben megjelent Horses című albumuk pedig nagy hatást gyakorolt a hetvenes évek punk rockereire. Részben ez vezetett ahhoz, hogy a zenére utalva, a kifejezést egyszerűen "punk"-ra rövidítették.
Az 1960-as évek garázs zenekaraira gyakorolt hatása mellett, a punk rock gyökereihez tartozik a durva viselkedés, a színpadi- és a színpadon kívüli erőszak, amely a hangszerek megrongálására is kiterjed, ahogyan az a korai Rolling Stones és a The Who esetében is megfigyelhető, és amely viselkedésmód visszavezethető az ötvenes évek végére, Eddie Cochranhez és Gene Vincenthez; a goromba és disszonáns stílusú The Velvet Undergroundhoz; a szexuális és politikai konfrontációikról és színpadi erőszakosságukról is ismert detroiti Alice Cooperhez, The Stoogeshez és MC5-hoz; az angol pub rock színteret és a politikai undergroundot képviselő Mick Farrenhez és a Deviantshoz; a New York Dollshoz és a hetvenes évek néhány brit "glam rock" illetőleg "art rock" előadójához, például David Bowie-hoz, Garry Glitterhez és a Roxy Musichoz. Megállapítható, hogy más műfajok, mint például a reggae, a funk vagy a rockabilly is hatást gyakoroltak a korai punk rockra. A punk rock válaszreakció volt a hetvenes évek populáris zenéjére, mindarra amit a punkok a felszínes diszkózenében, a bombasztikus heavy metalban, progresszív rockban és aréna rockban láttak megtestesülni. A punk elutasította a hatvanas évek hippi ellenkultúrájának maradványait is. Lenézték az olyan zenekarokat, amelyek túlélték a hatvanas éveket (például a Jefferson Airplane-t), mivel szerintük a korábban radikális kijelentéseik miatt általuk is tisztelt előadók elbutultak és szégyent hoztak magukra. Erre az egyik leggyakrabban felhozott példa, a hetvenes évek közepén a televíziós sörreklámokban szereplő Eric Clapton, aki a hatvanas évek rock ikonjaként szó szerint eladta magát a rendszernek, amellyel korábban szemben állt.
Az ötvenes és hatvanas évek európai szituacionista mozgalma által képviselt kulturális kritika és lázadási stratégiák hatással voltak a brit punk mozgalom első képviselőire, különösen a Sex Pistolsra. A Pistols menedzsere Malcolm McLaren tanulmányozta a szituacionista elveket, amelyek Vivienne Westwood által öltöttek formát a zenekar ruházatában, továbbá feltűntek a Jamie Reid által a számukra készített grafikákon is.
A brit punk mozgalom átvette a Skiffle-től a "csináld magad" hozzáállást, amely a II. világháború után, az 1950-es években bukkant fel Angliában. A brit punk rock megjelenése egybeesett a háború utáni konszenzus időszakának végével, amely megelőzte a Thatcherizmust, és szinte az összes zenekar munkásságában felbukkan a dühödt társadalmi elidegenedés.
Korai előadók
A punk színtér a Velvet Underground, majd azt követően a Mercer Arts Center környékén megjelenő underground rock szinteret felváltva, 1974-1976 táján kezdett kialakulni New Yorkban, ahol az első együttesek a Max's Kansas City és a CBGB klubokban kezdtek rendszeresen fellépni. A The Mercer színtér 1971-ben jött létre a New York Dolls és a Suicide zenekarok által, de 1973-ban váratlanul véget ért, amikor az épület összeomlott. [3]. A CBGB és a Max's szinteret a The Ramones, a Television, a Blondie, Johnny Thunders (korábbi New York Dolls tag) és az általa létrehozott Heartbreakers, Richard Hell, a Talking Heads és a The Voidoids alkották. 1976 elejétől, a Punk Magazine első számának megjelenésétől kezdődően ezekre a zenekarokra már a "punk" szóval hivatkoztak és mintaként szolgáltak az újabb előadók, például Lou Reed vagy Patti Smith számára (akik aztán az újabb számok címlapjaira kerültek).
Ezidőtájt egy kevésbé ünnepelt, de nem kevésbé jelentős színtér is kialakult Ohio-ban, amelyet az The Electric Eels, a Devo és a (később, 1975-ben Pere Ubu és The Dead Boys zenekarokká átalakuló) Rocket from the Tombs képviseltek.
Máshol is ekkoriban jelentek meg az első punk együttesek, például a The Saints az ausztráliai Brisbane-ben, a The Modern Lovers Bostonban, a Sex Pistols Londonban, amelyek néhol a helyi éjszakai klubokban léptek fel, néhol pedig saját törzshelyeket alakítottak ki, ahogyan a The Saints is tette, Brisbane külvárosában. A törzshelyek fellépési lehetőséget nyújtottak és találkozóhelyül szolgáltak az újabb zenészek számára (ahogyan a 100 Club Londonban, a CBGB New Yorkban vagy a The Masque Hollywoodban, amelyek a legelső ismert punk klubokká váltak).
Miközben a londoni zenekarok aránylag közepes szintet értek el a korai punk hangzás terén, a helyi punk színtér definiálta és összefoglalta a punk kultúra lényegét. 1975-ben, a New York Dolls feloszlása után, az őket menedzselő Malcolm McLaren visszatért Londonba, ahol megnyitotta a SEX nevű ruházati boltot, amely fontos szerepet játszott a punk öltözködési stílus kialakulásában. Emellett elkezdte menedzselni a The Swankerst, amelyből később létrejött a Sex Pistols. A Bromley Contingent néven ismert csoport, amelybe a rajongók kemény magja tartozott (és amely a többségük otthonául szolgáló külvárosról kapta a nevét) lassan kultuszt teremtett a zenekar körül, miközben egyre többfelé fordultak meg az országban.
A punk rock történelmi jelentőségű 1976 július 4-ei Ramones koncert, amelyen a The Stranglers is fellépett a londoni Roundhouse-ban nagy hatást gyakorolt az angol punk rock színtérre. 1976-ban több Sex Pistols rajongó is saját zenekart alakított, mint például a The Clash, a Siouxsie & the Banshees, a The Adverts, a Generation X, a The Slits és az X-Ray Spex. Később csatlakozott hozzájuk a The Damned (amely a klasszikussá vált "New Rose" kislemezzel debütált), a The Jam, a The Vibrators, a Buzzcocks és a London is.
1976 decemberében a Sex Pistols, a The Clash, a The Damned, és a Johnny Thunders & the Heartbreakers össszeállt az Anarchy Tourra, egy nagy-britanniai koncertsorozatra. A fellépőhelyek tulajdonosai több koncertet is lemondtak, miután a bulvármagazinok és más médiumok szenzációhajhász történeteket kezdtek közölni az együttesekről és rajongóikról. A punk rock az Egyesült Királyságban egy, a Thames Today által elhíresztelt televíziós botrány kapcsán vált ismertté, melynek során a Sex Pistols gitárosa, Steve Jones egy londoni tévécsatornán élő adásban szidalmazta a műsorvezetőt, Bill Grundy-t.
Az első punk rock témájú könyvek között megjelent The Boy Looked at Johnny (melynek szerzői Julie Burchill és Tony Parsons voltak), a punk rock mozgalmat már befejezettnek tekintette – a könyv alcíme: The Obituary of Rock and Roll ("A Rock and Roll gyászjelentése") volt. A cím idézetként felbukkan az egyik dal szövegében Patti Smith 1975-ös Horses című albumán.
1977-ben a korábbiak hatására a punk zenekarok újabb hulláma jelent meg. Köztük volt a The Misfits (New Jersey-ből), a The Exploited (Skóciából), a GBH (Angliából) a Black Flag (Los Angelesből), a Stiff Little Fingers (Észak-Írországból), és a Crass (Essex-ből), akik új útra terelték a punk rock hangzást, megteremtve a hardcore punk műfaj alapjait.
Az Egyesült Királyságban a punkra a jamaikai reggae és a ska is hatást gyakorolt, amely a The Clash és a The Slits zenéjében is tükröződött. Az 1970-es évek végére a punk nyújtott alapot a ska mozgalom újraéledésének (2 Tone), olyan zenekarok által, mint a The Beat (amely az USA-ban The English Beat néven ismert), a The Specials, a Madness és a The Selecter.
A punk fokozatosan alakult egyre változatosabbá, az olyan együttesek tevékenysége révén, mint a The Clash, akik más underground zenei irányzatokból mint a ska és a rockabilly vagy akár a dzsesszből is ihletet merítettek. Üzenete azonban nem változott; továbbra is felforgató, ellenkulturális, lázító, politikailag elfogult és gyakran anarchista maradt. A punk rock olyan problémákkal foglalkozik, mint a társadalommal való szembenállás, az alsóbb osztályok elnyomottsága vagy egy nukleáris háború kirobbanásának veszélye. Gyakran személyes, de nem kevésbé krikitkus: sok dal szól az egyén személyes problémáiról, mint a munkanélküliség vagy az érzelmi és mentális gondok (például depresszió). A punk rock azt kívánja közölni a társadalommal, hogy nincs minden rendben és hogy nincs egyenlőség.
| |